Idag har vi en global situation som börjar likna den i forna tiders mellanöstern. Den ökande köttkonsumtionen hotar både möjligheter att försörja en ständigt växande befolkning och det globala klimatet, genom jordbrukets stora utsläpp av växthusgaser. Detta i kombination med en rovdrift och djurplågeri av aldrig tidigare skådad omfattning gör att många börjar ställa sig frågande till kött som livsmedel (som tidigare diskuterat). Lägg till att det även kan vara bättre för den enskildas hälsa, med tanke på ökande problem med övervikt och kolesterol.
I dagens DN lägger Lotta Lundgren en ny dimension på maten: "köttet symboliserar också makt, kraft och manlighet, och Lotta tycker att debatten om kött kan jämföras med den som handlar om könsmaktsordningen." I Umeå vill Miljöpartiet ha vegetarisk mat som norm i skolan, och kött som tillval. Partiet vill få människor att tänka efter innan de äter kött och har därför föreslagit att kommunen inför vegetarisk mat i all kommunal verksamhet.", likaledes i Växjö och fler har även varit inne på detta, se även GP, VK och SVT.
I forskning och framstegs senaste Mat-nummer berättas om hur Jonathan Safran Foer blev vegetarian: inför sin nya bok Äta Djur reste han "I drygt tre år runt i USA, besökt uppfödare, slakterier och bönder, läst rapporter och vetenskapliga artiklar. Det blev en bok, lågmäld men envist resonerande om den moderna köttproduktionen. Välja får var och en göra själv" men på frågan om hans eget val svarar han: "du vet, jag har två små barn, och tanken på att lämna över en utarmad värld till dem får mig att skämmas". Hans resonemang påminner om den mycket välgjorda satiren "The Meatrix" som kom redan 2006. I mat-numret av Forskning och Framsteg bjuds vi även på det första reportaget någonsin från den stora quorn-fabriken i Billingham, där ett svampprotein görs av socker i en fermentor. Sverige äter för övrigt mest quorn per capita i världen.
Inom religionshistoria har man försökt förklara mellanösterns forna tabun mot fläskkött i termer av fångens dilemma dvs. valet av det enskildas bästa leder till det gemensammas sämsta. En stark moral erbjuder ett sätt att komma runt en sådan svår situation (där egoismen annars ställer till det).
Frågan jag ställer mig nu: kan vi dra någon annan ansvarsfull slutsats än att en modern sekulär livsåskådning ska ha ett tabu mot köttkonsumtion, eller åtminstone en moralisk sanktionerad återhållsamhet? Det kanske ska vara norm att äta vegetariskt på samma sätt som det länge varit norm att äta potatis? I framtiden kanske vi har en fullödig produkt, något likt quorn, som gör kött överflödigt, pss. pälsprodukter idag är överflödigt tack vara moderna material. En vegetarisk norm eller "vego-norm" förefaller mer moraliskt riktigt än kött-tabu!
Prydnadskatt i gråvit syntetpäls från Prydnadstorget
Kött är tydligen manlig och Pelle dristar sig till att grönsaker då kan anses vara kvinnligt. I så fall anser jag att vi könsdiskriminerar köttet och grönsakerna och föreslår därför att vi i fortsättningen hänvisar till kött och grönsaker som ett könsneutralt HEN. Dvs nåt som varken smakar som kött eller grönsaker, kanske lite som kyckling då, men det för mig osökt in på fisk, vilket kön har fisk. faller det helt utanför? //Pelle
SvaraRadera*skrattar* -ja det kan man verkligen fråga sig. Skulle tippa att quorn i varje fall är HEN.
SvaraRaderaTänkvärt om kosten. Jag tror dock att Judendomens och Islams förbud mot griskött är grundat också på Grisens smittsamma parasiter.
SvaraRaderaMan såg nog ett samband med att äta griskött och drabbas av Trikinos trikiner. Jag tror det. Grisen roll i spridande av nya
virus idag är ju också ett stort problem för oss. Genus koppling till grisen är uppenbar. Jämför orden kvinnogris - mansgris och då vet de flesta vad det ena ordet står för medan det andra är en vit fläck på symbolkartan.
Nöff