Det är möjligt att konsulter kan hjälpa till att identifiera en del problem och föreslå en del lösning. Men risken är stor att det bara handlar om handlingsförlamade och desperata politiker som traktar efter konsultrapporter att gömma sig bakom. Ville man på allvar angripa problemen så torde det rakaste vägen vara att fråga lärarna - den samlade lärarkåren sitter på betydligt fler idéer och kunskap inom ämnet!
Det kanske är dags för en "Reclaim the School"-debatt i vårt land. Ta bort allt krimskrams och ställ kunskap, färdigheter och lärare i fokus. Stora frågorna måste vara: hur kan vi ge våra barn en så bra utbildning som möjligt? - Så att de kan få den bra start i "kunskapslivet" - så att Sverige kan fortsätta utvecklas som kunskapssamhälle. Hur kan vi stötta lärarna på bästa sätt? - Så att de kan göra ett bra jobb.
I bästa fall är det just detta som konsulterna kan åstadkomma, jmf DN "Lärarna: Vi får hjälp att bli kreativa".
4/5-12 Föräldrarnas utbildning avgör betygen DN, Kunskapsklyftor i Göteborg GP.
8/5-12 Läraruppropet till Göteborg GP
Bild från Luleå tekniska universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar