Leta i den här bloggen

tisdag 22 maj 2012

Privat Rymdfart

Idag sköts den första privata rymdraketen upp till internationella rymdstationen. Uppskjutningen utgör startpunkten för privat rakettrafik som spås växa kraftigt de närmaste åren driven av bland annat rymdturism. Vilket faktiskt kan innebära ett stort steg för Sverige då vårt Kiruna - en av de platser som kommit långt i förberedelserna för att bli framtidens stora rymdflygplatser.
"Uppskjutningen skedde precis klockan 9.44 på tisdagen svensk tid. Då var det fortfarande natt i Cape Canaveral i Florida, direktsända tv-bilder visade hur den ljusa raketen i ett dån lyfte mot den mörka himlen", fr GP se även DNSRSvD, NyTeknikSpaceX och Geomatiknyheter om Kiruna

Förhoppningen är naturligtvis att konkurrens och kommersiella drivkrafter på sikt ska få ned kostnaderna för att skicka ut gods i omloppsbana och därmed öppna dörren för framtida utforskningar och exploatering av rymdens resurser. SpaceX som byggt dagens raket Falcon 9 utvecklar även en kraftigare version "Falcon Heavy". Den kan lyfta mer än två gånger så tung last som rymdskytteln upp till låg jordomloppsbana (LEO). Flera andra företag är med och slåss i utvecklingen om den kommande kommersiella marknaden, bl.a. Richard Bransons Virgin Galactic, se Privata intressen slåss om rymden.

Idag är en historisk dag. Chanserna är stora att detta är starten för en ny era med accelererad utveckling. På sikt erbjuder rymdens enorma resurser, den ständigt växande mänskligheten, en möjlighet till hållbar tillväxt. Kanske något att se fram emot i dessa tider av hotad världstillväxt? Om inte annat så för att trygga vår egen överlevnad - eller som Stephen Hawking uttrycker det: "Den mänskliga rasen bör inte ha alla sina ägg i en korg, eller på en planet". Hittills har, trots en snabb teknisk utvecklingen, exploateringen gått långsamt. Snart firar vi 50 års jubileum av de första stegen på månen utan att en enda människa sedan dess har besökt en främmande himlakropp!

22/5-12 Han är it-miljardären bakom privatraketen
25/5-12 SR: Framgångsrik dockning med ISS
27/5-12 Karin Bojs: Ny ordning i rymden
31/5-12 Privat rymdraket har landat: DN och GP

Bild från SvD. Se film på YouTube

1 kommentar:

  1. Viss förbättring mot skytteln, men huvudproblemet med att uppnå banhastighet är att vid acceleration 4g krävs startsträckan 120 mil. En raket kräver stor energi redan att SVÄVA den sträckan, plus att övervinna det med farten snabbt ökande LUFTmotståndet.
    Båda energislukarna undviks helt om man bärs av magnetKUDDE, och axar via ett vakuum-RÖR, därmed slinker igenom atmosfären. Tar 10.000 ggr mindre energi(pris) än med skytteln, och mesta av 120milsröret är GRATIS: http://metrobloggen.se/magleva/rymd

    SvaraRadera