Zewails förordar att USA:
- 1. Ska ha politik för att stödja vetenskap i muslimska länder.
- 2. Fokusera på att förbättra utbildningen och främja den vetenskapliga och tekniska infrastruktur som kommer att medföra verkliga ekonomiska vinster och sociala och politiska framsteg.
- 3. Dessa ansträngningar ska komplettera, inte ersätta, USA:s ansträngningar att främja mänskliga rättigheter och demokratisk samhällsstyrning i den muslimska världen.
I Sverige är debatten till största delen historisk men även i modern tid har klåfingriga politiker försökt "ställa forskningen under politiskt kontroll" (i sken av att det skulle vara en "demokratisk reform"). Riskerna är uppenbara: man ger "sig möjligheter att direkt belöna forskare som ligger regeringspartiets intressen nära och som bedriver forskning som man kan utnyttja politiskt". Demokratin försvagas om politiker får möjlighet att påverka sanningen. Det finns gott om exempel på hur illa det kan gå när politiker försöker lägga sig i vetenskapen och ändra: anpassa verkligheten till sin egen bristande karta. Historiskt har vi i Europa, från renässansen och framåt, haft många konflikterna mellan de dogmatiska läror som försvarades av kyrkan och den vetenskapliga emperin, t.ex. den geocentriska världsbilden vs. den heliocentriska. Ännu idag fortlever konflikter av denna typ i USA där politiker, så sent som under George W Bush tid, ändrade och förfalskade forskningsrapporter. Fortfarande pågår en konflikt med religiösa kreationister om biologiundervisningen i skolan.
Politisering av vetenskapen är i förlängningen ett hot jämförbart med politisk kontroll över massmedia: förödande i skendemokratier som t.ex. Ryssland och haltande demokratier som t.ex. Italien under Berlusconi. Nej, forskningen och vetenskapen bör vara skild från den politiska makten på samma sätt som Montesquieus maktdelningsprincip skiljer: verkställande makt, lagstiftande makt, och dömande makt. I själva verket utgör kunskapen och dess utvidgning en viktig hörnsten för det moderna samhällets utveckling. På samma sätt kan vi inte heller ha en vetenskaplig politik (då riskerar vi att hamna i Marx vetenskapliga socialismen el. dyl.). Hög allmän kunskapsnivå utgör en förutsättning för det moderna demokratiska samhället och därmed är den fria forskningen/vetenskapen också en förutsättning för demokratisk politisk utveckling. Samtidigt finansieras den fria forskningen till stor del med statliga medel varför vetenskapen i längden byggs av ett demokratiskt samhälle med fungerande politik.
Det Åsa Moberg gör är att likställa dels en diktatorisk kommunism med demokratisk kapitalism? Något osmakligt.
SvaraRaderaAtt likställa det demokratiska USA med det teokratiska Iran blir likaledes osamkligt.
Hela kulturvänsterns relativism är farlig och bör bekämpas.
Jo, det är en politisk/moralisk aspekt på artikeln, tack.
SvaraRaderaJag var mer inresserad av relationen potlitk - vetenskap, därav min blog.