Leta i den här bloggen

fredag 11 januari 2013

Fasta för livet och hälsan

Halvfasta, korttidsfasta eller kort fasta kan förlänga livet och har påtagliga positiva effekter för hälsan. I dagens SvD berättar Henrik Ennart om halvfastan: "Fasta har rekommenderats av läkekonstens förgrundsgestalter ända sedan Hippokrates dagar. Men det är först de senaste åren som forskarna börjat förstå de biologiska reaktioner som fastan utlöser".

Vidar: "I 80 år har forskare vetat att det går att förlänga den maximala livslängden på i princip alla hittills testade djurarter - samt utradera hjärtsjukdomar och till stor del även cancer och demens - genom en livslång diet där kalorierna reducerats med 20 till 40 procent mot vad som anses vara det naturliga behovet. Förutsättningen är att mängden vitaminer och andra näringsämnen fortfarande är tillräcklig. Effekten är samma i allt levande och har funnits i miljarder år. Vid energibrist går cellerna in i sitt överlevnadsläge vilket utlöser en svärm av åtgärder som är till för att skydda cellerna mot alla möjliga skador. Detta kan mätas på många sätt men ger bland annat lägre blodtryck och bättre insulinkänslighet".

Men halvsvält kan medföra andra risker och är trist att följ. Upprepad korttidsfasta, ett par gånger i veckan med en i övrigt normal och sund kosthållning, har visat sig ge samma mätbara effekter. Vad kan då gå fel? Vi har ätit oregelbundet i miljoner år. "Varje fasta behöver pågå i 16-24 timmar inklusive nattsömn för att vara mest effektiv. Under den perioden intas enbart dryck utan kalorier, det vill säga vatten, kaffe eller te, men inte mjölk, sötade drycker eller alkohol". Henrik presenterar tre alternativa metoder.

Hälsoexperten Anna Sparre, på 4health, påtalar att halvfastan "fungerar bara (eller rättare sagt du mår bäst av det och klarar vardagen) om du äter en kost som gör att din kropp har lätt för att använda fett som energikälla. Dvs genom att den är van vid lågkolhydratkost och i brist på mat lätt kan utnyttja fettet från våra depåer". Hon ger även tips om ytterligare en variant: warrior diet. En ateistiskt livåskådning skulle kunna omfamna en sekulär ramadan för att stödja och påminna om fasta. Se även tidigare blogg inlägg M-MTV och Aftonbladet "Skippa lunchen – och lev längre".

13/1-13 Så åldras du sunt SvD
15/1-13 Svenskar i kamp om att bli äldst SvD
16/1-13 Äta, sova, leva SvD
22/1-13 Tusentals strokefall skulle kunna undvikas SR
31/1-13 Friskare hjärta hos vegetarianer DN
25/3-13 Fasta dig frisk SvT
28/4-13 Fasta har blivit ny hälsotrend DN, Periodisk fasta, inget nytt fenomen RVK

Löp Aftonbladet 27 december
2012 från löpsedel.se

2 kommentarer:

  1. jag tror verkligen på fasta, jag läste någon notis om detta i en fakta tidning på 90-talet, har haft den i hjärnan när alla tyckt jag varit knäpp. Jag är 33år, och är sällan sjuk, lite snuva och lättare grejer...sjukdag från jobbet hade jag 2008, och få var det efter en sömnlös natt med tandvärk! jag jobbar i vården och klarar mig från att bli smittad, kommer inte ihåg sist jag hade feber.. Har hållt samma vikt +-2kg sedan jag var 15år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som du legat rätt hela tiden! Grattis!
      Själv har jag kört korttidsfasta sedan januari och tycker att jag mår bättre; känner mig mer alert och skärpt; har fått tillbaka aptiten och "sockersuget" har också minskat. Jag kommer nog fortsätta med korttidsfasta i många år framöver - trevligt att höra din story - stärker mig!
      Tack!
      :)

      Radera